Az 1920-as évek elején épült meg az LI-51-es számú – Ercsi, az LIV (54-es számú) Zebegény, az LV (55-ös) Szentendre, és az 53-as számú Tahi csavargőzös hajó, mely jelenleg az iskolánk tulajdonában áll. Eredetileg görög megrendelésre készültek, Al-Dunai hajózás céljából, de mivel az építtetők nem vették át őket, ezért személyhajó üzemben maradtak itthon.
A Tahi 37,45m hosszú, 5 m széles, merülése 1,9m. Személyhajó pályafutása során a Duna leggyorsabb hajója volt. 250-300 emberrel a fedélzetén 21 km/h sebességre volt képes. Később a hajó elé még egy tolt személyhajót csatoltak, amely még 400 fő szállítását tette lehetővé. Ez a megoldás nem vált be, így ezt a tolatmányt étteremmé alakították át, és a Lánchíd lábához helyezték el a balparton.
1962-ben a hajót átalakították dízel üzeművé, új hajócsavart kapott, valamint 140 cm-el megszélesítették. Az átalakítást, valamint az új hajócsavar készítését Debreczeni József tanár úr tervei alapján végezték. Ettől kezdve fokozatosan az összes testvérhajóján hasonló álalakításokat végeztek, új nevet kaptak, és a Balatonra kerültek, máig üzemelő személyhajóként. Ezzel az átalakítással a Tahi egészen a 90-es évek elejéig futott, majd 1993 decemberében a Magyar Hajózási Szakközépiskola tulajdonába került. A MAHART hajójavító üzemébe került, és itt teljes átalakításon esett át. A felújítás vezetője Árvay Miklós lett.
A nagy befogadóképességű hajóból egy oktatásra és személyszállításra egyaránt alkalmas, hálóteremmel, tanteremmel, konyhával, fedővel rendelkező iskolahajót építettek. A motorját a Balaton hajóról hozták, egy hagyományos gyártmányú, kis fogyasztású, 400 LE (290kW) teljesítményű, 6 hengeres Lángmotort, melyet az azóta megszűnt Láng gépgyárban készítettek el. A hajón helyet kapott a radar, a mobilkommunikáció, a számítógépes elérhetőség, és a műholdas navigáció (GPS), mely ritkaságnak számít egy folyami hajón.
Összeállította: Herger Tamás,
Weiszmayer Péter
EvezőLAPát II. évfolyam 2. szám
A több mint 100 millió Ft-os költséggel készült iskolahajó végül a millennium évében 2000. október 20-án futott ki. A felavató ünnepségre és a hajó első útjára így emlékszik vissza iskolánk két volt tanulója Szélesi Ferenc és Kovács Dávid:
„Somogyi István igazgató úr köszöntő beszéde 10.30-kor kezdődött a Vigadó-téren, de már jóval előbb sokan ott voltak a meghívott vendégek közül.
Rendkívül nagy érdeklődéssel várta mindenki az ünnepség kezdetét. Több tévétársaság is kint volt, többen pedig videóztak. A Főpolgármester-helyettes úr beszéde után a hajó keresztelője következett, ami úgy zajlott, hogy egy háromliteres, felfüggesztett pezsgősüveget a hajó oldalához csapott ez erre felkért egyik vendég. „Legyen a neved HUNNIA!” szavakkal. Nem ment könnyen a dolog, mert a vastag falú üveg csak többszöri próbálkozás után tört el. Ezután a vendégek beszálltak a hajóba, és a Hunnia elindult első útjára. Egy órás sétahajózás következett a Margitsziget körül. Miközben a meghívott vendégek élvezték a hajókázást, sok régi hajóstörténetet is végighallgathattak. A kikötés után a vendégek alig akartak kiszállni a hajóból, annyira jól érezték magukat. Sokan elkísértek minket a hajó felújításának helyszínére, a MAHART Hajójavítóig az Újpesti-öbölbe.
Mindenesetre büszkék voltunk, hogy az iskolahajó ünnepélyes első útján részt vehettünk.”
Az iskolahajó adatai:
Épült: |
1921 |
Átépítve: |
1962, 2000 |
Teljes felújítás: |
2000 |
Legnagyobb hossz: |
35,80 m |
Hossz a függélyek között: |
35,00 m |
Szélesség a főbordán: |
5,00 m |
Fixpont magasság: |
6,40 m |
Oldalmagasság: |
2,20 m |
Legnagyobb merülés: |
1,65 m |
Főgép típus: |
LANG 6 KNCR 80 |
Főgép teljesítmény: |
400 LE |