Az iskolahajó története

2014.02.01 21:27

Az 1920-as évek elején épült meg az LI-51-es számú – Ercsi, az LIV (54-es számú) Zebegény, az LV (55-ös) Szentendre, és az 53-as számú Tahi csavargőzös hajó, mely jelenleg az iskolánk tulajdonában áll. Eredetileg görög megrendelésre készültek, Al-Dunai hajózás céljából, de mivel az építtetők nem vették át őket, ezért személyhajó üzemben maradtak itthon.

 

A Tahi 37,45m hosszú, 5 m széles, merülése 1,9m. Személyhajó pályafutása során a Duna leggyorsabb hajója volt. 250-300 emberrel a fedélzetén 21 km/h sebességre volt képes. Később a hajó elé még egy tolt személyhajót csatoltak, amely még 400 fő szállítását tette lehetővé. Ez a megoldás nem vált be, így ezt a tolatmányt étteremmé alakították át, és a Lánchíd lábához helyezték el a balparton.

 

1962-ben a hajót átalakították dízel üzeművé, új hajócsavart kapott, valamint 140 cm-el megszélesítették. Az átalakítást, valamint az új hajócsavar készítését Debreczeni József tanár úr tervei alapján végezték. Ettől kezdve fokozatosan az összes testvérhajóján hasonló álalakításokat végeztek, új nevet kaptak, és a Balatonra kerültek, máig üzemelő személyhajóként. Ezzel az átalakítással a Tahi egészen a 90-es évek elejéig futott, majd 1993 decemberében a Magyar Hajózási Szakközépiskola tulajdonába került. A MAHART hajójavító üzemébe került, és itt teljes átalakításon esett át. A felújítás vezetője Árvay Miklós lett.

 

A nagy befogadóképességű hajóból egy oktatásra és személyszállításra egyaránt alkalmas, hálóteremmel, tanteremmel, konyhával, fedővel rendelkező iskolahajót építettek. A motorját a Balaton hajóról hozták, egy hagyományos gyártmányú, kis fogyasztású, 400 LE (290kW) teljesítményű, 6 hengeres Lángmotort, melyet az azóta megszűnt Láng gépgyárban készítettek el. A hajón helyet kapott a radar, a mobilkommunikáció, a számítógépes elérhetőség, és a műholdas navigáció (GPS), mely ritkaságnak számít egy folyami hajón.

 

 Összeállította: Herger Tamás, 

                       Weiszmayer Péter

 EvezőLAPát II. évfolyam 2. szám

 

 

A több mint 100 millió Ft-os költséggel készült iskolahajó végül a millennium évében 2000. október 20-án futott ki. A felavató ünnepségre és a hajó első útjára így emlékszik vissza iskolánk két volt tanulója Szélesi Ferenc és Kovács Dávid:

 

„Somogyi István igazgató úr köszöntő beszéde 10.30-kor kezdődött a Vigadó-téren, de már jóval előbb sokan ott voltak a meghívott vendégek közül.

Rendkívül nagy érdeklődéssel várta mindenki az ünnepség kezdetét. Több tévétársaság is kint volt, többen pedig videóztak. A Főpolgármester-helyettes úr beszéde után a hajó keresztelője következett, ami úgy zajlott, hogy egy háromliteres, felfüggesztett pezsgősüveget a hajó oldalához csapott ez erre felkért egyik vendég. „Legyen a neved HUNNIA!” szavakkal. Nem ment könnyen a dolog, mert a vastag falú üveg csak többszöri próbálkozás után tört el. Ezután a vendégek beszálltak a hajóba, és a Hunnia elindult első útjára. Egy órás sétahajózás következett a Margitsziget körül. Miközben a meghívott vendégek élvezték a hajókázást, sok régi hajóstörténetet is végighallgathattak. A kikötés után a vendégek alig akartak kiszállni a hajóból, annyira jól érezték magukat. Sokan elkísértek minket a hajó felújításának helyszínére, a MAHART Hajójavítóig az Újpesti-öbölbe.

Mindenesetre büszkék voltunk, hogy az iskolahajó ünnepélyes első útján részt vehettünk.”

 

Az iskolahajó adatai:

 

Épült:

1921

Átépítve:

1962, 2000

Teljes felújítás: 

2000

Legnagyobb hossz:

35,80 m

Hossz a függélyek között:

35,00 m

Szélesség a főbordán:

5,00 m

Fixpont magasság:

6,40 m

Oldalmagasság:

2,20 m

Legnagyobb merülés:

1,65 m

Főgép típus:

LANG 6 KNCR 80

Főgép teljesítmény:

400 LE

 

Keresés

© 2014 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode